Nu weten we het! - Reisverslag uit Ābu, India van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu Nu weten we het! - Reisverslag uit Ābu, India van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu

Nu weten we het!

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

28 Februari 2007 | India, Ābu

Mount Abu is het hoofdkwartier van de Brahma Kumari (Ohm Santi) Foundation. Het is ook een heerlijk vakantieoord voor Gujarati en Rajasthani in de koelere bergen. Er is zelfs een poloveld, omdat het hier koel genoeg is om polo te spelen. De straten van het centrum zijn rustig, onder andere omdat hier geen tuktuks rijden (van die brommertjes met de ombouw van een autootje waarmee we al in diverse steden met groot plezier van hot naar her getuft zijn) maar in plaats daarvan heeft Mount Abu wagentjes. En als er twee mensen inzitten en een meneer met tulband erachter puffend loopt te duwen, dan is het warempel net een kinderwagen... en om de 360 treden te beklimmen die naar de tempel op de berg leiden, waren er mannen met draagplateautjes, die je wel naar boven wilden sjouwen. Maar hardvochtig besloten we zelf maar de energie te gebruiken. Ongelofelijk trouwens dat dit soort sjouwers maar ook de kruiers op het station die met twee enorme koffers op hun hoofd nog aardig vaart maken, vaak al behoorlijk op leeftijd zijn. Bijna genant om ze te laten werken. Wij dragen zelf.

Maar het museum, de vredestuin en het hoofdgebouw van de Kumarimensen maakte een substantieel deel uit van onze uitstapjes hier. En nu weten we hoe het zit in de wereld. God is een klein vonkje dat zich voorbij de zon en de maan in de lucht bevindt. Wij zijn ook kleine vonkjes maar wij zijn ingedaald in een lichaam op aarde en daardoor onderworpen aan de wetten van de Karma. Dat betekent bij deze mensen niet dat als je slecht leeft, je in het volgende leven een rat wordt. Maar wel een bedelaar misschien. (Goed leven leer je door veel te mediteren en je slechte neigingen en je zintuigen te leren beheersen). Nou lekker zeg. Davy is helemaal verontwaardigd dat je jezelf niks mag herinneren van je vorige leven zodat je het zomaar opnieuw fout kunt doen en niks leert. Sterker nog, zelfs de God-vonk zelf leert niet erg, want die gaat binnenkort het paradijs op aarde herstellen, maar het staat nu al vast dat het eerst een gouden eeuw zal doormaken, dan een zilveren, dan een bronzen en dan opnieuw de ijzertijd zoals waar we nu in zitten. De mensheid en de wereld zijn gedoemd om te leven in dergelijke cycli die samen telkens 5000 jaar duren. God is niet alomtegenwoordig in bomen en planten en mensen aanwezig. Hij is en blijft in het heelal. Maar God is wel slim, want die weet zelf puur te blijven, zodat hij veel krachten en machten heeft, want hij daalt niet op aarde neer zodat hij geen last heeft van die akelige gevolgen van de wet van karma. Dit verhaal is ons verteld aan de hand van prachtige diorama's met poppen - in het paradijs van de Gouden eeuw is een vijver met heuse Venetiaanse gondels... via een lasershow die de mooie zielevonkjes liet dansen en een prachtige God-stem liet klinken die ons vertelde hoe het zat, en in een schematisch overzicht achter glas waarin de zielevonkjes en hun weg door het leven werden uitgebeeld met led-lampjes... totdat de ziele-energie van God naar beneden straalde en instraalde in nou net de oprichter van deze sekte - op de bevallige melodie van Santa Claus is coming to town!

• 01 Maart 2007 - 11:48

Ria:

'Wie reist kan veel verhalen'...Karen, wat ben je een geweldige verhalenverteller (en wat kun je goed luisteren en doorvertellen..... ) duurde een mensenleven maar 5000 jaar... dat zou rechtvaardig zijn... niet? Veel genoegen samen (is het daar vandaag ook 'gewoon' 1 maart 2007???) Ik mail je!