IJzig mooi... - Reisverslag uit Reykholt, IJsland van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu IJzig mooi... - Reisverslag uit Reykholt, IJsland van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu

IJzig mooi...

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

26 Juli 2007 | IJsland, Reykholt

Wat kan ik over IJsland zeggen dat niet iedere reisgids, iedere brochure al in bloemrijke taal heeft gezegd? Moet ik dan vertellen hoe ijzig de wind is als je zonder handschoenen aan over de rand van een rood uitgeslagen vulkaankrater loopt om het daarin gelegen meer te zien en de omgeving te zien langstrekken? Over kampeermaaltijden die zo goed lukken dat de tranen je in de ogen springen... en ook wel eens hetzelfde effect bereiken als ze niet zo geweldig zijn (zakje instantbami van Knorr - bwugh!) Of hoe knullig de IJslanders met toeristen om denken te moeten gaan, door alle namen en aanwijzingen rustig in de IJslandse taal te geven en heel vaak alleen maar een mooi krullerig tekentje "interessant voor toeristen" - zonder enige nadere verklaring WAT je dan te zien krijgt als je dat slecht bestrate weggetje ingaat en ook niet hoe ver je hotsebotsend over de in de weg gereden ribbels moet voortgaan voordat je je interessante ding vindt... Meer dan wat oude Viking cultuur (nagebouwde boerderij met kapel uit 1100, opgraving, plaatsen die genoemd worden in de bloederige sagen...) en wat walvisvaart was er niet in de historie hier. Nou ja een enkele monnik nog, die uit Ierland over de zee gereisd kwam voor zijn rust...

En toch hebben ook wij hier een aaneengesloten reeks topdagen en hoogtepunten - zonovergoten meren met brokken ijs erin, gletsjers, mistige zee met ijs en zeehondjes, watervallen, bergen in alle kleuren en lavaformaties, stoomspleten in de rotsen en borrelende hete modder, verrukkelijke warme of hete bronnen om in te zwemmen, doodstille kampeerplekjes waar je maar wilt (hoewel soms ook de "wilde" plekjes akelig populair blijken), ieder tweede dorp heeft een zwembad als je weer schoon wilt worden, de dorpswinkeltjes bakken hun eigen verrukkelijke verse brood (als je vroeg genoeg bent), en de grotere N1 benzinestations hebben als je geluk hebt, een hotspot voor email. Groot is IJsland, ongeveer de maat van Engeland, met 300.000 inwoners. Leeg en uitgestrekt, ruig en prachtig, met grote vlaktes zwarte as en zand.
We hebben nog maar een week gehad... nog lekker drie weken te gaan. Voorlopig vervelen we ons niet!

Karen