Het land van Efteling... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu Het land van Efteling... - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu

Het land van Efteling...

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

29 November 2007 | Thailand, Bangkok

Aangekomen zijn we, na een voorspoedige vlucht (op het vliegveld opgewacht door enorme kleurige wachters met van die bolle ogen - net als in de Efteling het sprookje van de waterlelies bewaken-bovenaan deze pagina kun je alleen zijn benen zien). Het komt me hier veel bekender voor dan ik had gedacht. Azie went - maar ook een film als The king and I (Anna en de koning van Siam) had zijn bijdrage. Zulke goudversierde pakjes draagt de koning nog steeds! We hadden een plezierige taxirit door het grote Bangkok (16 miljoen mensen, veel hoge woontorens en af en toe wijkjes met de oude, honderd keer verstelde teakhouten huizen die, als ze worden afgebroken, voor ons tot teakhouten tafels worden omgetoverd). We vonden een hotel tegenover een prachtig oud tempel/kloostercomplex, met een tempel met veel gouden boeddha's en steegjes met bomen waar de kloosterlingen rondlopen met een wit of saffraankleurig laken omgeknoopt....

We doken eerst ons bed eens in om de gevlogen nacht enigszins te compenseren. En daarna... liepen we zomaar in een andere wereld. Een vriendelijke meneer toonde ons de foto van het zestigjarig regeringsjubileum van de koning in 2006, waarop vele staatshoofden, inclusief Alexander en Maxima. Hij stuurde ons ook naar de grote gouden Boedha, die alleen die dag te zien was, vooral omdat een bezoekje ons bij het reizen zou beschermen tegen ongelukken... Op straat is het zwoel tot heet, je ruikt de geuren van vele eetstalletjes en houtskoolvuurtjes en wierook, en in een warm klimaat als dit zijn er onmiddellijk meer dieren om je heen. Op het tempelcomplex en daarbuiten zagen we gekko's, witte eekhoorns, prachtige vogels met allerlei kleuren, een kraaiende haan onder ons raam, prachige goudkarpers in de vijver van het restaurant, en allerlei zeer siamees aandoende katten. Een enkele zwerfhond, en ja ook een kakkerlak zo groot dat hij volgens Davy met kippengaas nog wel tegen te houden was geweest... en daarna nog veel meer moois omdat we in de dierentuin waren. Roze neushoorns, enorme miereneters, varanen in allerlei kleuren en een speels happende krokodil met heel veel tanden...

We bezochten de musts van Bangkok, de eerste dagen. Het allerprachtigste was het tempelcomplex vlakbij het paleis van de koning. De oude koning Rama IX regeert al meer dan 60 jaar en wordt op 5 december 80 jaar. Groot feest op komst dus, op die voor ons ook bijzondere dag, en ter ere van de koning verandert de stad in een festijn van gele sjerpen, portretten en lichtjes. Koningsgezinde Thai dragen gele of roze shirtjes met achterop zoetig geborduurd de woorden "We love our king!" Zijn paleis en tempelcomplex is natuurlijk geweldig prachtig met enorme ontvangstzalen en grote gouden tronen. Er is een muur met een honderden meters lange Ramajana-muurschildering vol kastelen en landschappen, gevechten en boten en rivieren en bergen... legers apen onder aanvoering van de apengod Hanuman, die gevechten leveren tegen de demonen... een hindoeistisch verhaal in een boeddhistisch land... prachtig schilderwerk met veel vergulde stukjes... veel van de tempelbeelden worden door de aanbiddenden stukje bij beetje verguld met stukjes bladgoud die soms in de wind wapperen en alle profiel langzamerhand doen vervagen. Alle gebouwen glinsteren en glimmen, met enorm veel goud en miljoenen kleine gekleurde spiegeltjes waarmee patronen gelegd zijn of beelden versierd worden. Verder veel geglazuurde daktegels met boeddha's op de voorkant, draken met ingelegde stukjes keramiek, en rijzige uiteindes aan iedere punt van de vele daken, in de vorm van een ranke gouden vogelkop. Diverse beelden op dit complex leken regelrecht uit de Efteling te komen, inclusief het mannetje "kleine boodschap"!! We willen nog nazoeken of Anton Pieck hier in Thailand zijn inspiratie heeft opgedaan, maar dat moet haast wel.

We eten in de sjiekste restaurants zodat we fatsoenlijk brood en thee voor ons ontbijt krijgen en in de avond niet iedere keer Pad Thai hoeven te eten (wat overigens verrukkelijk is, maar niet zo verteerbaar: in vet gewokte noedels met wat groente en kip erdoor en vervolgens naar eigen smaak opgehitst met cayennepeper, limoen en lente-uitjes... en als voornaamste reden dat we hopen op een goede hygiene in de meer toeristisch ingestelde restaurants...

Ons vervoer - de benenwagen nogal vaak, maar ook de boten die hier in Bangkok als een soort stadsbussen razendsnel en niet ongevaarlijk de rivier op en af scheuren van halte tot halte (iedere keer diep ademhalen als je van de kant op de boot, of van de boot op de kant moet stappen), de glimmend-nieuwe metro, en als we willen zomaar een taxi, want die zijn heel betaalbaar... De skytrain moet er ook nog een keer aan geloven, wellicht op de terugweg als we hier weer een paar dagen zitten, dan gaan we ermee naar de enorme Engelse Tesco-supermarkt...!

Het is bedtijd, mijn ogen vallen dicht - dit is onze eerste dag zonder middagdutje en het viel niet mee! Het uploaden van fotoos is inmiddels gelukt...

Veel liefs uit Bangkok...

Karen

• 03 December 2007 - 08:36

Joost En Ruti:

Weer een geweldig verslag en mooie foto's!
    Wij hadden geen bericht gekregen dat 'waarbenjijnu' weer aktief is --maar nu toch wel.
    Bedankt voor de leen-knieband!
    Plantjes en sleutels doen we zeker.