Sukothai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu Sukothai - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Karen Gerritsen - WaarBenJij.nu

Sukothai

Door: Karen

Blijf op de hoogte en volg Karen

03 December 2007 | Thailand, Bangkok

Nu zitten we alweer in Sukothai, ooit een belangrijke hoofdstad van Thailand, net als Ayotaya, waar we ook waren, beide plaatsen hebben ruines tot 1000 jaar oud en hadden vroeger banden met veel van de wereld, onder andere de VOC en Nederland... we liepen in Ayotaya rond over een hobbelig veldje dat heel voornaam de "Dutch excavation site" heet... waar de opvarenden de verandering van de moessonwind konden afwachten en waar ze spullen konden verwerken in de Nederlandse Factorij.

Hier in Sukotai ook veel tempelruines waar boedha's klein en groot door alle kieren kijken en op onverwachte hoekjes staan opgesteld. Ze kijken wijs en verweerd en soms zit er een duif op hun hoofd. Boedhisten die de ruines bekijken buigen voor ieder beeld, leggen af en toe hand in hand een offertje en een gebedje neer, stappen achteruit en nemen dan met hun mobieltje ook nog even een foto... Vannacht genoten van de oliefakkels overal op het meer en de omringende stupa's, die vanuit een bootje groepje voor groepje werden aangestoken in de duisterende schemering. Feestverlichting ter ere van de naderende verjaardag van de koning, die vanavond alvast werd uitgeprobeerd.

Morgenavond mogen we de trein in naar Chang Mai, helaas zijn de bedden op dus moeten we zittend slapen... en we zullen ook wel niet, zoals in de sjieke exprestrein op de heenweg, regelmatig een maaltijd of een lekker hapje toegestopt krijgen door de treinstewardess (terwijl de vloer regelmatig beurtelings geveegd en gedweild werd door de veegmeneer en de conducteur uitgebreid speelde met alle kleine kindertjes die hij zag).

Dit is ons tweede Thailandverhaal. Om de een of andere reden is het vorige verhaal niet per email gemeld. Maar dat is er dus ook, en inmiddels heb ik ook wat fotoos geplaatst van Bangkok.

Veel liefs!

Karen (nog nagenietend van een heerlijke Thaise groene currymaaltijd met garnalen en noedels, bananenpannekoek met thee als toetje...)

• 03 December 2007 - 13:41

Steffan:

Niet te veel kwetsende berichten over Thaise curry's plaatsen, hoor. Dan word ik heel jaloers.

• 03 December 2007 - 14:05

Joost En Ruti:

Okay, ontvangen-2x. Probeerde me aan te melden maar dan krijg ik bericht dat ik al aangemeld ben--
    Veel liefs
    J en R